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Papen's EOS tips?

PostPosted: Thu Jul 11, 2013 12:51 am
by pauldirks
Hi Everyone,

I was browsing through the archives recently and stumbled upon a post that mentioned 33 tips by Rob Papen on using EOS samplers. Does anyone have these anywhere? I'd love to see them. By the way- much thanks to Jahfunk for all the stuff he's posted over the last year or so- it's breathing new life into my beloved samplers.

Paul

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Sat Jul 13, 2013 9:50 am
by VDS
Hello!

These Tips were in the German KEYBOARDS magazine, July 1999 (07/99). So the hole text is in german!

I don´t know if the US Version of the KEYBAORD magazine had published it too.

Chris

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Thu Jul 18, 2013 5:38 am
by pauldirks
Oh wow- all in German? Do you (or anyone else) have access to it? With a bit of work I could get it translated. Or perhaps enough of it would be understandable that I could decipher it? I'm doing some synth programming right now using single-cycle waveforms. Might eventually share the bank here, but would love to take in that knowledge...

Paul

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Tue Oct 08, 2013 11:36 pm
by razo
Can someone scan that article?

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Wed Oct 09, 2013 10:54 am
by MFPhouse

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Thu Oct 10, 2013 8:11 pm
by mosrob

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Fri Oct 11, 2013 8:23 am
by Sirriles
A lot of the tips in the Emulator X Advanced Apps Guide are applicable to the hardware samplers.

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Sat Oct 19, 2013 7:38 pm
by razo
Here is the text:


3 3 T P S
WIZOO LOUNGE 70 KEYBOARDS 07/99
Wir befassen uns mit der verbreitetsten Version, EOS 3.0, aber selbstverständlich
gelten die Tips auch für neue oder upgegradete Ultra-
Sampler. Die grundlegende Bedienung Ihres E-mu sollte Ihnen für diese
Tips schon vertraut sein, ansonsten beginnen Sie am besten bei Tip
33.
1 S A M P L E - N A M E V O R E I N S T E L L E N
Diese Voreinstellung erspart Ihnen späteres Tippen bei der Sample-
Benennung: Wenn Sie das Sampeln mit einer leeren Bank beginnen,
ist das erste Preset das Default-Preset (P000 Untitled Preset).
Geben Sie diesem Preset zuallererst einen kurzen Namen. Wenn Sie
jetzt sampeln und das neue Sample in das Preset plazieren [Target],
bekommt es automatisch dessen Namen zusammen mit der Root-
Key-Angabe – bei Multisamples.
2 S A M P L E - N A M E N A C H T R Ä G L I C H Ä N D E R N
Nach dem Sampeln können Sie den Namen des neuen Samples noch
fix optimieren, wenn Sie vor dem nächsten Sample die Taste PAGE
PREV im SAMPLE-Management des E-mu drücken.
3 S A M P L E S U N D V O I C E S
Vor dem Sampeln sollten Sie schon wissen, ob das Endergebnis aus
mehreren Voices oder einem Multisample in nur einer Voice bestehen
soll. Bei Drumloops empfiehlt sich eine eigene Voice pro Sample, da
Sie dann unter anderem mit Filtern und Modulation flexibler sind und
die einzelnen Samples auf verschiedene Ausgänge schicken können.
4 H O P P O D E R T O P P ?
Nach dem Sampeln erscheint eine Display-Seite (automatic parameters),
in der Sie unter anderem bestimmen können, was mit dem
Sample geschieht. Die Taste F4 [KEEP] sollten Sie nur dann drücken,
wenn Sie noch nicht wissen, wo das Sample später eingesetzt werden
soll. Am schnellsten und einfachsten geht's jedoch, wenn Sie mit F6
[Place] arbeiten – wie, das zeigen die nächsten Tips
5 S A M P L E S I N E I N E R V O I C E P L A Z I E R E N
Ein Multisample in einer Voice ist praktisch, wenn für alle Samples nur
eine gemeinsame Einstellung für Filter, Hüllkurven und Modulationen
gebraucht wird – bei einem Orgelsample beispielsweise.
Nach dem Sampeln fragt Sie der E-mu, ob Sie das Sample in das angegebene
Preset [Target] einsetzen möchten. Mit F6 [Place] wird das
Sample dann automatisch eingefügt.
Der [Range]-Parameter steht besser auf [auto*Multism], sofern Sie
nicht selbst Hand anlegen möchten.
6 S A M P L E S I N S E PARAT E V O I C E S P L A Z I E R E N
Für Loops oder komplexere Presets sollten Sie jedem Sample eine
eigene Voice gönnen.
Wählen Sie für jedes neue Sample eine andere [Group] und drücken
Sie F6 [Place].
Das neue Sample wird dann zwar im selben Preset eingesetzt, allerdings
mit eigener Voice – hier müssen Sie die Keyboardzone von Hand
einstellen!
8 … U N D U M G E K E H R T
Separate Voices lassen sich natürlich auch nachträglich zu einer kombinieren.
Beachten Sie aber, daß dann die Klangparameter nicht übernommen
werden, weil sich alle Samples innerhalb einer Voice die
Klangformung teilen.
WIZOO LOUNGE
33 TIPS
M U L T I S A M P L E S I N E I N Z E L N E V O I C E S A U F T E I L E N
Wenn Sie es sich nachträglich anders überlegen oder eine CD-ROM
in einem Fremdformat bearbeiten möchten (EIII, Akai), läßt sich
eine Voice mit einem Multisample ganz einfach in mehrere Voices
splitten.
Drücken Sie in EDIT PRESET auf F2 [Szone] und dann F6 [Expand].
Steht im Handbuch, wird aber gern übersehen. So lassen sich beispielsweise
Drumloops, die im Original einfach über die Tastatur
verteilt waren, völlig voneinander separieren und einzeln mit Filter
und anderen Schikanen verbiegen.
7.
33 Tips zu E-mu eos-samplern
Die E-mu EOS-Sampler (E-64 / E-6400 / E-4 / E-Synth und Ultra)
waren ohnehin schon für besondere Flexibilität bekannt. Mit diesen
Tricks möchte ich Ihnen ein paar Anregungen geben, wie Sie diese
auch nutzen können.

WIZOO LOUNGE 71 KEYBOARDS 07/99
WIZOO
2-SPALTIG
So geht's: Wählen Sie eine Gruppe von Voices, die Sie verschmelzen
wollen. Drücken Sie dann in EDIT PRESET auf F2 [Szone] und anschließend
F5 [Combine]. Alle Voices der gewählten Gruppe werden
zu einer verschmolzen.
9 W A R U M W I R D D A S S T E R E O - B I L D D U R C H
N O R M A L I Z E N V E R Ä N D E R T ?
Normalizen – obwohl essentiell für optimale Power und Ausgeglichenheit
unter den Samples – verändert unter Umständen das Stereobild
eines Stereosamples, weil es beide Kanäle getrennt anhebt. Um
das zu verhindern, stellen Sie den Modus [Normalize]: [relative] ein
anstatt [absolute]. So werden beide Kanäle um den selben Betrag angehoben.
Unerwünschte Pegelunterschiede zwischen den Samples (bei
einer Überspielung mit Schlagseite beispielsweise) werden dabei natürlich
gerade nicht behoben!
1 0 A U T O T R U N C A T E B E I M S A M P L E N B E A C H T E N
Vorsicht ist geboten mit der so bequemen Auto-Truncate-Funktion.
Gern schneidet sie bei Samples mit Reverb schon mal die Hallfahne zu
früh oder kappt bei langsam einsetzenden Strings die Attack-Phase.
Das Problem: Die abgeschnittenen Stückchen lassen sich nicht wieder
hervorholen. Wenn Sie im MASTER [Misc.]-Menü die Funktion Zero
Crossing Threshold ausschalten, ist das Auto-Truncating schon mal
etwas harmloser. Trotzdem: Im Zweifelsfall sollten Sie es deaktivieren
und nachher von Hand (Edit Sample / [Tools 1] / [Trunc.])
schneiden – professioneller ist das.
1 2 A U T O C O R R E C T B E I M L O O P E N V O N D R U M L O O P S
Drumloops lassen sich im E-mu schnell und supereinfach loopen. Die
Autokorrektur [AutoC] im Edit-Sample-Menü ›Tools1 / Loop‹ hilft da
ungemein. Beachten Sie aber, daß die Zoom-Funktion Einfluß auf die
Schrittgröße der Autokorrektur hat (F4 [Zin]). Bei Drumloops würde
ich Ihnen empfehlen, Zoom In nicht zu benutzen.
1 3 D C F I LT E R F Ü R P E R F E K T I O N I S T E N
Besonders im Bassbereich kann es sich störend bemerkbar machen,
wenn ein Sample nicht symmetrisch zur X-Achse ist. Mit dem
DC-Filter läßt sich das ausbügeln, ich persönlich wende die Funktion
vorsichtshalber auf jedes Sample an.
1 4 T R A N S F O R M M U LT I P L I C A T I O N
Unter Edit sample F5 [Tools3] finden Sie F3 [Xmult]. Das ist eine zwar
versteckte, aber um so kreativere Sound-Design-Funktion, die das
Spektrum zweier Samples zu einem neuen verschmilzt.
Zunächst sollten Sie ein Ausgangssample an einen freien Platz kopieren,
damit das Original erhalten bleibt. Lassen Sie jetzt die Transform
Multiplication mit einem wählbaren zweiten Sample durchlaufen.
Probieren Sie das mal mit zwei Drum-Samples (z. B. Claps und Snare).
Beachten Sie, daß die Länge des Zielsamples immer dem „Root
sample“ entspricht.
1 6 S C S I M I T P C O D E R M A C I N T O S H .
Mit SCSI kann man die EOS-Sampler an PC oder Macintosh koppeln
und beispielsweise das CD-ROM-Laufwerk des Computers für den
Sampler zweckentfremden. Beachten Sie aber, daß der E-mu-Sampler
im Master-Setup unter Misc/SCSI/Disk auf [Mac on SCSI bus: yes] steht,
da er sich sonst mit dem Mac in die Quere kommt. SCSI und E-mu
funktioniert übrigens auch mit einer SGI-Workstation – ein exklusiver
Anwenderkreis!
1 7 S A M P L E S Ü B E R S C S I Ü B E R T R A G E N
Alternativ zum Einlesen von CD-ROMs können E-mu-Sampler ihre
Samples auch über SCSI mit Sample-Editoren austauschen – darunter
SoundForge, Alchemy, Recycle, Transfer Station, Wavelab oder Bias
Peak.
Kleine Stolperfalle: Die Loop-Länge muß oft im E-mu nachträglich
erhöht werden, und zwar genau um den Wert 1 – das ist ein Interpretationsproblem,
das mit vielen Softwares auftritt. Keine Panik also,
wenn die Loops im E-mu plötzlich knacken. Achtung: Deshalb rate ich
Ihnen ab, die Samples im Sample-Editor schon hinten abzusägen – das
sollten Sie im E-mu machen!
D R U M L O O P S L O O P E N
Nehmen wir an, Sie haben den Drummer Ihrer Band
gesampelt und wollen
das Material jetzt
zu einer Drumloop
verarbeiten. So können
Sie mit Loop-
Punkten superschnell
Groove-Variationen
zaubern: Destillieren Sie mindestens
acht Takte heraus. Setzen Sie eine
Loop auf die ersten vier Takte und
kopieren Sie das Sample. In der Kopie
setzen Sie jetzt Loop-Punkt und
Sample-Start um ein paar Takte nach
hinten und truncaten das neue Sample [tools 1] inklusive Sample-
Startpunkt – fertig ist der erste Breakbeat.
11.
I I I I I I E E E A A A A O O O U U W R R R O O O O M M
…sowas nennt man Dopplereffekt, und der läßt sich im E-mu digital
erzeugen. Sie finden ihn unter EDIT SAMPLE, wenn Sie F5
[Tool3] und F4 [Doppler] drücken. Sie sollten den Doppler-Effekt
unbedingt bei Soundeffekten und längeren Percussion- oder Drumsounds
(z. B. Crash-Cymbals) ausprobieren.
Weniger für konventionelle Bearbeitung gedacht, ist der Doppler-
Effekt auch in Verbindung mit Transform-Multiplication einer der
direktesten Wege zu eigenständigen Soundkreationen. Im ersten
Demo-Song von meiner eigener CD-ROM für EOS-Sampler können
sie ihn ganz deutlich hören (der fauchende Sound, der von links
nach rechts fliegt) – den Song finden Sie auf meiner Homepage
(http://www.robpapen.com) im RealAudio- und MP3-Format. Bis Sie ihn
unter Kontrolle haben, dauert es allerdings eine Weile – geben Sie
nicht nach den ersten drei Versuchen auf!
15.
W A S S C H L U C K T D E N N S O E I N E - M U E I G E N T L I C H ?
Die EOS-E-mus können eine ganze Reihe eigener und Fremdformate
lesen. Aus eigener Herstellung laden alle EOS-Geräte das
E-III-, E-IIIX-, ESI-32- und EMAX-II-Format.
Dazu kommen die Fremdformate von Roland S-700 und Akai
S1000/S1100. Das neue Ultra-Upgrade erweitert die Palette sogar
nochmals um die aktuellen wichtigen Formate: ESI-4000, Sound-
Fonts, Akai S3000, WAV (PC), AIFF (Macintosh).
So lassen sich CD-ROMs für schlaffe Altsampler endlich mal durch
die EOS-Filter drehen!
18.
3 3 T P S
WIZOO LOUNGE 72 KEYBOARDS 07/99
1 9 D R U M S U N D P E R C U S S I O N I M E - M U ( I )
Die E-mu-Sampler bieten keine Möglichkeit, Samples unabhängig von
gespielter Notenlänge und Hüllkurve komplett durchlaufen zu lassen
(One Shot). Das führt dazu, daß lange Drumsounds beispielsweise mit
importierten MIDI-Grooves abgeschnitten klingen, weil die Notenlänge
nicht reicht. Bevor Sie Notenlängen im Sequenzer editieren,
können Sie aber einfach die Hüllkurven im E-mu überlisten.
Gehen sie zu Edit Preset / Edit Voice (oder Group) / Amp / Amp Envelope
Hier die Einstellung:
Seg rate level% seg rate level%
Atk1 0 100 Atk2 0 100
Dcy1 0 100 Dcy2 0 100
Rls1 0 100 Rls2 0 100
Jetzt wird das Sample auch dann komplett durchgespielt, wenn Sie die
Taste nur mal antippen. Die Stimme wird sogar nach dem Sample-
Ende wieder freigegeben. Leider funktioniert der Trick natürlich nur
für ungeloopte Samples – geloopte haben ein Y2K-Problem (sie leiern
bis ins nächste Jahrtausend durch). Evtl. vorhandene Loop-Punkte in
Drumsamples müssen Sie also entfernen.
2 0 D R U M S U N D P E R C U S S I O N I M E - M U ( I I )
Hier eine Grundeinstellung des Amp Env für Drum- und Percussion-
Samples, die auch mit geloopten Sounds (beispielsweise Cymbals)
funktioniert – die gespielte Notenlänge hat keinen Einfluß auf den
Ausklang.
Seg Rate level% seg rate level%
Atk1 0 0 Atk2 0 100
Dcy1 40 0 Dcy2 0 0
Rls1 40 0 Rls2 0 0
Dcy1 und Rls1 bestimmen die Länge des Ausklangs – beide müssen
stets gleich sein, um die gespielte Notenlänge außen vor zu lassen.
2 1 D R U M S U N D P E R C U S S I O N I M E - M U ( T E I L I I I )
Wenn Sie die Amp-Env-Einstellung auch für das Filter übernehmen
wollen, gehen Sie zunächst ins Cord-Menü (Edit preset) und geben Sie
ein:
Cords 00 to 05
Cord# source dest amount
Cord05 Fenv+ FilFreq +100%
Wählen Sie einen Filtertyp in der Filterpage und drehen Sie dessen
Frequency ganz runter.
Stellen Sie die Amp-Hüllkurve aus Tip 20 ein. Einen besonders für
Drumsounds interessanten Einfluß auf den Filtersound hat [Atk2
rate].
2 2 D R U M S U N D P E R C U S S I O N I M E - M U ( T E I L I I I )
Im Multitimbral-Modus bekommen Sie mehr Power, wenn Sie die
prominenteren Drum- und Percussion-Sounds auf ein Amp Volume
von +10dB setzen. Den Parameter finden Sie in Edit Preset/Voices-
Main page. Setzen Sie zuerst Kick und Snare als Referenz hoch und
passen Sie den Rest an.
2 3 V E L O C I T Y U N D D R U M L O O P S
Auf die Lautstärkesteuerung durch Velocity kann man bei Drumloops
sehr gut verzichten, um es gelinde auszudrücken. So deaktivieren Sie
die Velocity fix:
Cords 00 to 05
Cord# source dest amount
Cord00 Vel< AmpVol 0%
2 4 P O W E R O F G R O U P S
Mit GROUPS (Edit Preset) lassen sich mehrere Voices gleichzeitig editieren.
So kann man beispielsweise allen Drumloops in einem Preset
gleichzeitig Filterfunktionen zuweisen.
2 6 F I LT E R - L F O - M O D U L AT I O N I M TA K T M I T D R U M L O O P.
Mit den CORDS lassen sich die LFOs synchronisieren, was natürlich
besonders für Filtermodulationen Sinn macht.
Die CORD-Einstellung für LFO1:
Cords 06 to 11
Cord# Source dest amount
Cord10 Lfo1~ FilFreq 60%
Cord11 CkDwhl Lfo1Trg +40
Neben dieser Einstellung müssen Sie darauf achten, daß…
der Sequenzer des E-mu auf dem korrekten Tempo oder auf MIDIClock
steht,
Sie die relative Rate des LFOs zur Clock selbst einstellen müssen,
Sie den Amount-Wert von Cord 10 und die Source von Cord 11 natürlich
auch ändern können!
2 7 D R U M L O O P - P R E S E T S F Ü R A N D E R E L O O P S Ü B E R N E H M E N
Dazu müssen Sie das Preset kopieren. Die Kopie laden Sie dann in
eine andere Bank mit den neuen Loops und wechseln einfach die
Samples aus.
2 8 PRESET KOPIEREN UND WEITERMACHEN…
Bei so vielen EOS-Filtern weiß man oft hinterher nicht mehr, wie die
Einstellungen eigentlich im Vergleich klingen (siehe Tip 26 und 27).
Kopieren Sie einfach das Preset mehrmals und variieren Sie das Filter.
Anschließend können sie die Variationen, die Ihnen gut gefallen, blitzschnell
durchsteppen – oft bewirkt ein geändertes Filtermodell in
Verbindung mit Modulation schon einen völlig anderen Groove-
Charakter.
2 9 N A T Ü R L I C H E R E M O D U L A T I O N
Samples akustischer Instrumente mögen ein tumbes Synth-Vibrato
nicht sonderlich. Akustischer klingt es, wenn Sie in der CORD-Sektion
(ausgehend vom Untitled-Preset) folgendes ändern:
Cords 00 to 05
Cord# Source dest amount
Cord02 Lfo1~ FinePtch 0%
WIZOO LOUNGE
33 TIPS
Ü B E R B L I C K B E H A L T E N I N C O R D S
Die CORDS im E-MU sind das Herz der Digital Modular Synthesis
und bieten herausragende Möglichkeiten – allerdings auch so viele,
daß man gern die Übersicht verliert.
Dem können Sie vorbeugen, indem Sie die Controller A bis D
(Nr. 21 – 24) der Page [CORDS 12 to 17] in Standardeinstellung
belassen. Das gilt auch für den Thumby-Button der Keyboardversionen.
Hinweis: Die Controller A bis D (Ctrl. Change 21-24) sind die Schieberegler
auf den EOS-Keyboards. Sie werden von vielen CD-ROMPresets
genutzt, dasselbe gilt auch für den Thumb-Controller (ein
Button neben dem Modulationsrad), siehe Tip Nr.31
25.
WIZOO LOUNGE
So klingt das Vibrato, das über das Modwheel aufgedreht wird, natürlicher
– Amount stellen Sie nach Geschmack ein. Probieren Sie auch
mal eine andere Rate oder etwas Delay im LFO1.
3 1 T H U M B - C O N T R O L L E R
Der Thumb-Controller – eigentlich ein Button auf den Keyboard-
Versionen, kann auch in den Rack-Versionen nutzbringend eingesetzt
werden, wenn Sie ihn in Ihrem Sequenzer oder Masterkeyboard
vordefinieren. Seine Controllernummer ist 66, und es handelt sich um
einen simplen Schalter.
Hier einige CORDS-Beispiele:
Cords 06 to 11
Cord# Source dest amount
Cord09 Tumb Sstart xxx% (Attack-Variation im
Sample)
oder
Cord# Source dest amount
Cord09 Tumb Glide xxx% (Glides „spielen“ wie bei der
TB-303)
oder
Cord# Source dest amount
Cord09 Tumb FilFreq xxx% (Filter in Echtzeit
akzentuieren)
3 2 Z U R S I C H E R H E I T
In der Regel ist das Klangmaterial auf Ihrer E-mu-Disk wertvoll bis unersetzlich
– je nach Grad Ihrer Eigenleistung. Ein Grund mehr, regelmäßig
ein Backup zu machen. Dafür gibt es praktischerweise ein PCShareware-
Programm namens Disk2File von Philippe Civade. Die
Registrierung kostet unter 60 Mark, und das Programm kann auch für
andere Sampler verwendet werden.
Um eine ISO-CD zu brennen, brauchen Sie noch Easy-CD Pro 95. Hier
die URL für Disk2File:
http://www.zicweb.com/prog/d2file12.zip
3 3 D E R B E S T E T I P
Nehmen Sie jede Woche die Bedienungsanleitung zur Hand. Lesen Sie
genau ein Kapitel oder Thema, z. B. ›Master‹. Auch, wer den E-mu
schon gut kennt, wird dabei immer wieder an „wenige wichtige“
Aspekte erinnert, die man beim ersten Mal schlicht überliest.
73 KEYBOARDS 07/99
Rob Papen ist bekannter E-mu-Sample-Spezialist
und freier Sound- und Sample-Designer. Er kommt
aus Holland und liest jede Woche das Handbuch.
Wo ist da bloß der Zusammenhang? n
STEREOSOUNDS AUS MONO-SAMPLES MACHEN
Ganz einfach kann man Monosounds mit dem EOS Chorus verbreitern,
den Sie unter Tuning / Voice Modifiers finden. Ein anderer
Trick, der nicht nur mit Flächensounds funktioniert: Mono-
Voice kopieren, die beiden Versionen nach links bzw. rechts legen
und nur in einer Voice folgendes zu ändern:
Cords 06 to 11
Cord# Source dest amount
Cord09 Gate Sstart 100%
Durch das Verschieben des Samplestarts wird das Ganze breit
stereo.
30.

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Tue Oct 22, 2013 12:11 am
by ja-ki
Native german speaker here, but it still is quite difficult to read the text, as it seems it got chopped somehow? Where did you get the text from razo?

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Tue Oct 22, 2013 9:27 am
by mosrob
Razo followed the link I provided, paid the 1,20 Euro download-fee for the article, marked, copied and posted the text here.
As he is coming from Norway, you can guess that he might does not understand the German language.
Now you can start translating the text into English for all other users.

Maybe I will start...

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Tue Oct 22, 2013 9:28 am
by mosrob
33 Tips for E-mu EOS-Sampler
The E-mu EOS-Sampler (E-64 / E-6400 / E-4 / E-Synth and Ultra) were known anyway for their special flexibility. With providing these tricks we would like to inspiring you a little in how using them.

We refer to the most popular version EOS 3.0, but these tips will also work for newer or upgraded Ultra-sampler.
You should be familiar with the basic handling of your EMU else you should start directly with TIP 33.


33 The best tip
Use the manual once a week. Read one chapter or theme, e.g. ›Master‹. Even if you know your E-mu very well, you will be reminded to some „less important“ aspects you accidentally missed by reading the manual for the first time.

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Tue Oct 22, 2013 10:58 am
by razo
Thats right. It was a quick copy and paste. I can recopy any missing text if someone translates it..

Re: Papen's EOS tips?

PostPosted: Tue Oct 22, 2013 9:23 pm
by JAHFUNK
Had a go with Bing Translator
It was better than a few others I tried, don't blame me for the dodgy translation blame Bing.
It all seems fairly standard stuff, see below...

3 3 TIPS WIZOO LOUNGE 70 KEYBOARDS 07/99

We are dealing with the most common version, EOS 3.0, but of course the tips also apply to new or upgraded ultra Sampler. The basic operation of your E-mu should give you for this Tips will be familiar, otherwise you start best at tip 33.

1 S A M P L E - N A M E V O R S I N S T E L L E N
This preset saves you later tapping in the sample Title: When you start sampling with an empty Bank is the first preset the default preset (P000 Untitled preset). Type a short name first of all for this preset. If you now sampling and the new sample in the preset position [target],. get it automatically its name along with the root Key specification - at multisamples.

2 S A M P L E - N A M E N A C H T R Ä G L I C H Ä N D E R N
After the sampling, you can still the name of the new samples fix optimize, if before the next sample PAGE button In the SAMPLE-management of the E-mu press PREV.

3 S A M P L E S U N D V O I C E S
Before the sampling, you already should know whether the end result of There are several voices or a Multisampled in a voice only should. In drum loops is an own voice per sample advisable since You are more flexible then among other things with filters and modulation and the individual samples on different outputs can send.

4 H O P P O D E R T O P P?
A side of the display (automatic parameter), appears after the sampling in the among other things determine, what with the Sample happens. You should only press the F4 [KEEP], If you do not yet know where the sample later used should. The quickest and easiest however, is if you use F6 [Place] work - like the next tips show that

5 S A M P L E S I N E I N E R V O I C E P L A Z I E R E N
A Multisampled in a voice is handy, if for all samples only a common setting for filters, envelopes and modulation -used when an organ sample, for example. After the sampling of ask E-mu, whether you the sample into the specified Use preset [target]. With F6 [place] Sample is then automatically inserted. The [range] parameter is better [auto * Multism], if you not even hand want to create.

6 S A M P L E S I N S E READY E V O I C E S P L A Z I E R E N
For loops or more complex presets you should each sample a treat yourself to your own voice. Select a different [group] for each new sample and press You F6 [place]. The new sample is then used in the same preset, however with its own voice - here you have the keyboard zone by hand set!

7 M U L T I S A M P L E S I N E I N Z E L N E V O I C E S A U R T S I L E N
If you subsequently otherwise consider it or a CD ROM. Edit in a third-party format would (EIII, Akai), can be a voice with a multisample easily in multiple voices split. Press EDIT preset on F2 [szone] and then F6 [expand]. In the hand book, overlooked but like. So you can, for example, Drum loops, which in the original via the keyboard were distributed, separate entirely from each other and individually with filter and other harassment bend.
The E-mu EOS samplers (S-64 / E-6400 / S-4 / E-Synth and ultra) were known already for special flexibility. With these I want tricks a few suggestions give you how these can also use.

8... U N D U M G E K E H R T
Separate voices can be of course later combined into one. Note, however, that then the sound parameters not taken over are, because all samples within a voice the Share sound shaping.

2-SPALTIG
Here's how: choose a group of voices, you merge To want. Then press EDIT PRESET on F2 [szone] and then F5 [combine]. All voices of the selected group aremerged to one.

9 W A R U M W I R D D A S S T E R E O - B I L D D U R C H
N O R M A L I Z E N V E R Ä N D E R T?
Normalizen - though essential for optimal power and balance see the samples - the image changed circumstances a stereo samples, because it raises both channels separately. To to prevent this, set the mode [normalize]: one [relative] instead of [absolute]. So both channels to the same amount be increased. Unwanted level differences between the samples (at This course will impact page, such as a recording) just not fixed!

1 0 A U T O T R U N C A T E B E I M S A M P L E N B E A C H T E N
Caution is advised with the so convenient auto-truncate function. Love cuts the tail to ever in samples with reverb early or cut for slow onset strings the attack phase. The problem: The pieces cut off won't be bring out. If in the MASTER [misc].Menu the function zero Crossing threshold switch off, the car truncating is ever something harmless. Nevertheless: In case of doubt you should disable it and later by hand (Edit sample / [tool 1] / [trunc.]) cut - that's professional.

11. I I I I I I E E E A A A A O O O U U W R R R O O O O O M M
Doppler effect is called ...sowas, and he can be in the E-mu digital generate. See him EDIT SAMPLE, if you F5 Press [Tool3] and F4 [Doppler]. Consider the Doppler effect with sound effects and longer percussion or drum sounds (such as crash cymbals) try. The Doppler is intended less for conventional machining Effect in conjunction with a transform multiplication of the most direct way to stand-alone sound creations. In the first Demo song from my own CD-ROM for EOS samplers can they hear him clearly (the snarling sound, from left) flies to the right) - the song can be found on my homepage (http://www.robpapen.com) in real audio and MP3 format. To you it have under control, but it will take a while - enter not after the first three attempts on!

1 2 A U T O C O R R E C T B E I M L O O P E N V O N D R U M L O O P S
Drum loops can loop in the E-mu fast and super easy. The Auto correction [AutoCAD] edit-sample menu ›Tools1 / loop‹ helps here immensely. Note, however, that the zoom function affect the Step size of auto correction has (F4 [Zin]). Would with drum loops I recommend you zoom in not to use.

1 3 D C F I LT E R F Ü R P E R F E K T I O N I S T E N
Especially in the bass range it can cause annoying, If a sample is not symmetrical to the X-axis. With the DC filters can iron this out, I personally turn the function as a precautionary measure on each sample to.

1 4 T R A N S F O R M M U LT I P L I C A T I O N
F3 [Xmult], see Edit sample F5 [Tools3]. While this is a hidden, but as creative sound design function, the the Merges two samples to a new range. First, you should copy a sample of output on a free space, so that the original is retained. Now let the transform With a selectable second sample to run through multiplication. Try that with two drum samples (E.g., claps and snare). Note that the length of the target samples always "root sample"corresponds to.

15. W A S S C H L U C K T D E N N S O S I N S - M U S I G E N T L I C H?
The EOS-E-mus can own a whole series and third-party formats read. All EOS devices load from our own production E-III, E - IIIX, ESI - 32 and EMAX-II format. To get the external Roland S-700 and Akai formats S1000/S1100. The new ultra upgrade extends the range even again to the current major formats: ESI-4000, sound Fonts, Akai S3000, WAV (PC), AIFF (Macintosh). As CD-ROMs for sagging old sampler can finally be rotate the EOS filter!

1 6 S C S I M I T P C O D E R M A C I N T O S H.
You can pair the EOS samplers to PC or Macintosh with SCSI and, for example, the CD ROM drive of the computer for the Sampler misuse. Note, however, that the E-mu samplers in the master setup under Misc/SCSI/disk [Mac on SCSI bus: yes] is,.
because he otherwise comes with the Mac gets in the way. SCSI and E-mu by the way, also works with a SGI workstation - an exclusive User group!

1 7 S A M P L E S Ü B E R S C S I Ü B E R T R A G E N
Alternatively to read CD-ROMs, E-mu samplers can their Samples of SCSI Exchange with sample editors - including SoundForge, Alchemy, recycle, transfer station, WaveLab or bias Peak. Small stumbling block: the loop length must often later in the E-mu and precisely to the value 1 - this is a problem of interpretation, be increased This occurs with many softwares. So, do not panic If the loops in the E-mu suddenly crack. Note: for this reason I advise Them from the samples in the sample editor already back to cut off - that should you make in the E-mu!

18 D R U M L O O P S L O O P E N
We assume you have the drummer in your band sampled and want to the material now to a drum loop process. So can With loop Points Super fast Groove variations Magic: they distill at least eight strokes out. Place one Loop on the first four bars and copy the sample. In the copy You now set loop point and Sample start at a few bars after
back and truncaten the new sample [tool 1] including sample
Starting point - the first breakbeat is finished.

1 9 D R U M S U N D P E R C U S S I O N I M S - M U (I)
The E-mu samplers do not allow, samples regardless of to fully run through mock note length and envelope (One shot). As a result, that long drum sounds, for example, with imported MIDI grooves sound cut off, because the note length is not enough. Before you edit note lengths in the sequencer. but just can you outwit the envelopes in the E-mu. They're going to edit preset / edit voice (or group) / amp / amp envelope Here the setting
SEG seg rate level% rate level%
Atk1 0 100 Atk2 0 100
Dcy1 0 100 Dcy2 0 100
Rls1 0 100 Rls2 0 100
Now, the sample is played by then completely, if you the Just press the button. The voice is even after the sample End released. Unfortunately, the trick only works for ungeloopte samples - looped have a Y2K problem (it from stretching up into the next millennium by). Any existing loop points in So, you must remove drum samples.

2 0 D R U M S U N D P E R C U S S I O N I M S - M U (I)
Here a basic setting of the amp env for drum and percussion Samples, also with looped sounds (for example, cymbals) works - the played note length has no effect on the Finale.
SEG rate level% seg rate level%
Atk1 0 0 Atk2 0 100
Dcy1 40 0 Dcy2 0 0
Rls1 40 0 Rls2 0 0
Determine the length of the rounded Dcy1 and Rls1 - both must always be the same to make outside the played note length.

2 1 D R U M S U N D P E R C U S S I O N I M S - M U (T E I L I I I)
If you take the amp env setting for the filter want to go first in the record menu (Edit preset) and enter
a:
Records 00 to 05
Cord# source dest amount
Cord05 Fenv + FilFreq + 100%
Select a filter type in the filter page and turn the Frequency all the way down. Adjust the amp envelope from tip 20. A particularly for Drum sounds interesting on the filter sound affects [Atk2 rate].

2 2 D R U M S U N D P E R C U S S I O N I M S - M U (T E I L I I I)
Multitimbral mode, you get more power, if you the more prominent drum and percussion sounds to an amp volume of + 10dB setting. You will find the parameter in Edit preset/drastically Main page. First place kick and snare as a reference high and customize the rest.

2 3 V E L O C I T Y U N D D R U M L O O P S
On the volume control through velocity you can drum loops very well do without, to put it mildly. To turn off the velocity is fixed:
Records 00 to 05
Cord# source dest amount
Cord00 Vel < AmpVol 0%

2 4 P O W E R O F G R O U P S
GROUPS (Edit preset) can be simultaneously edit multiple voices. So you can, for example, all drum loops in a preset at the same time assign filter functions.

2 6 F I LT E R - L F O - M O D U L AT I O N I M TA K T M I T D R U M L O O P.
With the records, the LFOs can synchronize, which, of course makes especially for filter modulations sense.
LFO1 record setting:
Records 06 to 11
Cord# source dest amount
Cord10 Lfo1 ~ FilFreq 60%
Cord11 CkDwhl Lfo1Trg + 40
In addition to this setting make sure that... the sequencer of the E-mu at the correct pace or MIDIClock stands,
You must set the relative rate of LFOs to the clock itself, You the amount value of record 10 and the source of record 11 of course can also change!

2 7 D R U M L O O P - P R E S E T S F Ü R A N D E R E L O O P S Ü B E R N S H M E N
To do this, you must copy the preset. Download the copy in another bank with the new loops and simply change the Samples from.

2 8 PRESET COPY AND KEEP ON GOING...
When so many EOS filtering knowing afterwards not more often, such as the Settings actually sound in comparison (see tip 26 and 27). Simply copy the preset several times and vary the filter. You can then use the variations that you liked, at lightning speed stitch - often causes a modified filter model in Connection with modulation already a completely different Groove- Character.

2 9 N A T N R L I C H E R E M O D U L A T I O N
Samples of acoustic instruments like a tumbes synth vibrato not particularly. Acoustic it sounds if you are in the record section (starting from the Untitled preset) change the following:
Records 00 to 05
Cord# source dest amount
Cord02 Lfo1 ~ FinePtch 0%

30 Ü B E R B L I C K B E H A L T E N I N C O R D S
The records in the E-MU are the heart of the digital modular synthesisand offer outstanding opportunities - but also so many
like losing the overview.Which can prevent, by you the controller A to D (Nr. 21-24) the page [records 12 to 17] default leave. This also applies to the Thumby button of the keyboard versions. Note: The controller A to D (control change 21-24) are the sliders on the EOS-keyboards. They are by many CD-ROMPresets used, the same is true also for the thumb-controller (a Button next to the modulation wheel), So that sounds vibrato, which rotates about the Modwheel, natural
-Set amount to taste. Try also a different rate or some delay in the LFO1.

3 1 T H U M B - C O N T R O L L E R
The thumb-controller is actually a button on the keyboard Versions can also usefully employed in the rack versions be, if you it in your sequencer or master keyboard define above. Its controller number is 66, and it is a simple switch. Here are some examples of records:
Records 06 to 11
Cord# source dest amount
Cord09 Tumb sStart xxx% (attack-variation in the Sample) or
Cord# source dest amount
Cord09 Tumb glide xxx% (glide "play" as in the TB-303) or
Cord# source dest amount Cord09 Tumb FilFreq xxx% (filter in real time accentuate)

3 2 Z U R S I C H E R H E I T
Usually the sound material on your E-mu-disk is valuable and irreplaceable -Depending on the degree of your own performance. All the more reason, regularly make a backup. Fortunately there is a PCShareware- Program called Disk2File by Philippe Civade. The Registration costs among 60 mark, and the program can also for other samplers are used.
To burn an ISO CD, you need yet easy-CD Pro 95 here the URL for with Disk2File: http://www.zicweb.com/prog/d2file12.zip

3 3 D E R B E S T S T I P
Take the manual at hand every week. Read just a chapter or topic, such as ›Master‹. Also, if the E-mu already well knows, is always on "a few important" Reminiscent of aspects, which you simply überliest the first time.

73 KEYBOARDS 07/99
Rob Papen is known E-mu-sample specialist free sound - and sample-Designer. He comesfrom the Netherlands and reads the guide every week.Where is the relationship there? nSTEREO SOUND FROM MONO SAMPLES MAKEYou can easily Mono sounds with the EOS widen chorus, You find under tuning / voice modifiers. Another Trick that works not only with pads: Mono Copy voice that put both versions to the left or right and in a voice only to change the following:
Records 06 to 11
Cord# source dest amount
Cord09 gate sStart 100%
By moving the sample starts the whole thing is wide stereo.